Samenvatting Visie Stadscentrum Hoofddorp 2040

Haarlemmermeer is volop in ontwikkeling. Met de bouw van de vele woningen in het stadscentrum en de bouwplannen voor de Spoorzone, krijgen Hoofddorp en Haarlemmermeer er flink wat inwoners bij. De hele gemeente groeit naar verwachting van ruim 160.000 inwoners in 2023 naar ruim 200.000 inwoners in 2040 en Hoofddorp van bijna 80.000 naar ruim 100.000 inwoners. Met al deze ontwikkelingen werken we aan een levendig stedelijk gebied waar werken, wonen en voorzieningen met elkaar samenkomen en waar het fijn verblijven is.

Het stadscentrum van Hoofddorp krijgt een nieuw gezicht. Door goed naar het verleden te kijken en slim in te spelen op de toekomst, verandert het centrum in een groen, divers en levendig gebied. Een plek waar het prettig is om te verblijven, te wonen en te werken. Een plek waar dorp en stad samenkomen. Je herkent de oorsprong, maar wordt verrast door het nieuwe.

Indruk van het Raadhuisplein uit de visie stadscentrum Hoofddorp

Afbeelding: een indruk van het Raadhuisplein uit de visie. Door Urhahn.

Stadscentrum Hoofddorp kent vijf grotere ontwikkelgebieden: Binnenweg en omgeving, Raadhuisplein en omgeving, Winkelgebied, Stadspark en Hyde Park. De openbare ruimte waar je nu vooral steen en auto's ziet, krijgt een andere, groenere inrichting. Voetgangers en fietsers hebben straks meer ruimte en struiken, bomen en ander groen maken de sfeer nog fijner. Er komen koelteplekken en –routes en voldoende ruimte om regenwater op te vangen. Om het groene karakter van het centrum meer te laten zien, worden het Stadspark, de Geniedijk, de Hoofdvaart en de Kagertocht beter op elkaar aangesloten. Ze vormen een groene lijst om het centrum: het groene carré.

Het blijft straks mogelijk om met de auto naar het centrum van Hoofddorp te komen. Parkeren kan dan nog steeds in één van de garages of aan de randen van het centrum. Het zijn de poorten tot het centrum: uitnodigende entreepleinen waar bezoekers hun auto neerzetten om verder te lopen.

In het huidige centrum zijn de kenmerkende polderlinten door verschillende ontwikkelingen ondergesneeuwd. Het dorpse karakter van het centrum is hiermee wat verloren gegaan. Met kleine veranderingen zoals het toevoegen van bomenrijen en het leggen van klinkers wordt het dorpse karakter meer benadrukt.

Tegenover het dorpse karakter staat stedelijke reuring. Hoofddorp verandert van een dorp naar een stad met hippe plekken, gezelligheid en drukte. Rond het Burgemeester van Stamplein blijf je komen voor de dagelijkse boodschappen. Het overdekte winkelcentrum biedt comfort en andere delen van het centrum nodigen uit tot dwalen. Ook de vijf straatjes tussen de Hoofdvaart en de Marktlaan spelen hierin een belangrijke rol. Door deze straatjes te vergroenen en op te knappen, vormen ze een ideale plek voor lokale ondernemers. De Marktlaan en de Prins Hendriklaan zijn de belangrijkste routes door het stadscentrum. Deze zijn vooral ingericht voor voetgangers. Hier heerst ook in de avond een fijne sfeer.

Ook buiten de winkeluren moet het hart van Hoofddorp gaan kloppen. Dat kan bijvoorbeeld door woningen aan het gebied toe te voegen. De nieuwe ontwikkelingen zijn drie- tot zeshoog. Door deze hoogte aan te houden, zorgen we voor een goede verbinding tussen de kleinere gebouwen aan de Kruisweg en de hogere gebouwen van Hyde Park. Daarnaast komt er ruimte voor gezinnen die in een stedelijke omgeving willen wonen en komen er zorgwoningen.

Indruk van Kruisweg uit de visie stadscentrum

Afbeelding: een indruk van de Kruisweg uit de visie. Door Urhahn.

De verschillende soorten winkels en plekken om dingen te doen in het centrum van de stad worden steeds minder. De afwisseling aan winkels en plekken om dingen te doen in het stadscentrum wordt minder. Net zoals in andere centra, lijken de winkels en restaurants in het centrum steeds meer op elkaar. Er zijn veel filialen en er is weinig ruimte voor zelfstandig ondernemerschap. Dat moet verbeterd worden; inwoners en mensen die het centrum bezoeken, willen juist een meer verschillend en uniek aanbod. Hierdoor hebben mensen meer redenen hebben om Stadscentrum Hoofddorp te bezoeken. Denk aan meer onderscheidende horeca aan het Raadhuisplein, de Concourslaan en de Kruisweg. Dit worden straks de drie uitgaansplekken in het centrum. Maar ook aan kleinschalige sportvoorzieningen, een school, een galerie of een museum.

Een indruk van de Concourslaan uit de visie stadscentrum

Afbeelding: een indruk van de Concourslaan uit de visie. Door Urhahn.

Het nieuwe Raadhuisplein staat symbool voor de verandering van het stadscentrum. Het wordt de huiskamer van de stad. Verliefde stelletjes trouwen in het nieuwe gemeentehuis, kinderen spelen met elkaar, jong en oud genieten van de aangename zitplekken onder bomen. Horeca, culturele instellingen en kleine evenementen maken het af. In de huiskamer valt altijd wat te beleven.