Foto: Albert Heijn, foto door Henk Roolvink

Ontwikkeling plan in Centrum Midden

24 januari 2024
Badhoevedorp

De afgelopen jaren werkten we met meerdere partijen aan de plannen voor een nieuw centrum. Een van de partijen, Altera is eigenaar van het gebouw met Albert Heijn. En van het parkeerterrein dat bij Albert Heijn hoort. Net voor de kerst bleek dat de planontwikkeling voor hun niet haalbaar is. De komende periode vinden er nog gesprekken plaats.

Planontwikkeling van het centrum gaat sowieso door

De planontwikkeling van het centrum gaat wel door. Hoe precies, dat onderzoeken we nu. De gemeente en de projectontwikkelaar AM gaan door met het maken van de plannen voor de plek waar de oude A9 lag. Dat staat ook in de samenwerkingsovereenkomst (SOK) van gemeente en AM. We gaan opnieuw bekijken wat in het centrum kan komen. We willen in het voorjaar van 2024 meer informatie hierover geven.

Participatie over Beeldkwaliteitsplan

We maakten voor het Centrum-Midden een concept-beeldkwaliteitsplan voor de gebouwen en de ruimte eromheen. Hierin staat bijvoorbeeld wat voor gevelstenen er gebruikt kunnen worden, wat voor dak de gebouwen krijgen en hoe het deel waar de winkels komen eruit komt te zien. In 2022 spraken we over dit concept-beeldkwaliteitsplan en over het Definitief Stedenbouwkundig Ontwerp (DSO) met inwoners, ondernemers, vastgoedeigenaren en projectontwikkelaar AM. We haalden hierbij veel wensen op, ook bij inwoners. Deze wensen namen we in 2023 mee in het aangepaste concept-beeldkwaliteitsplan. En nemen we ook mee in de toekomstige plannen voor het centrum van Badhoevedorp.