Verhoging energietoeslag Haarlemmermeer

Deel deze pagina
De energietoeslag voor huishoudens in Haarlemmermeer met een laag inkomen wordt verhoogd van 800 euro naar 1.300 euro. Dat heeft het college van B&W deze week besloten. De toeslag is bedoeld om inwoners met een inkomen tot 120 procent van het sociaal minimum te helpen met het betalen van hun energierekening.

Door de sterke stijging van de energieprijzen is het voor steeds meer mensen moeilijk om de eindjes aan elkaar te knopen. Om huishoudens met een laag inkomen te ondersteunen is door de overheid de energietoeslag in het leven geroepen. De toeslag bedroeg eerst 800 euro. Daar wordt nu een extra bedrag van 500 euro aan toegevoegd.

Een energiemeter met euromunten

De energietoeslag is verhoogd met 500 euro. Foto: Shutterstock.

Tot nu toe

Inmiddels is aan 2400 huishoudens die al bij de gemeente bekend zijn, bijvoorbeeld omdat ze een uitkering van de gemeente ontvangen, de toeslag van 800 euro uitbetaald. Inwoners die de toeslag niet automatisch hebben ontvangen maar hier wel recht op denken te hebben vanwege hun lage inkomen kunnen bij de gemeente een aanvraag indienen. Om voor de uitkering in aanmerking te komen moet wel aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Inmiddels hebben 1.500 inwoners een aanvraag ingediend.

Uitbetaling extra bedrag

Alle huishoudens die de eenmalige energietoeslag al hebben ontvangen, krijgen de extra 500 euro in oktober automatisch op hun bankrekening gestort. Bij nieuwe aanvragen die nog moeten worden uitgekeerd wordt het nieuwe, verhoogde bedrag van 1.300 euro gestort.

Aanvragen

De energietoeslag kan nog tot en met 31 december 2022 aangevraagd worden via de website van de gemeente: https://haarlemmermeergemeente.nl/taak/energietoeslag. Daar zijn ook de voorwaarden te vinden waaraan moet worden voldaan.

Hulp bij invullen

Inwoners die het lastig vinden om het online formulier in te vullen kunnen een e-mail sturen naar: Energietoeslag@haarlemmermeer.nl of bellen met de gemeente op 0900-1852. Een medewerker neemt dan contact op met de aanvrager waarna de aanvraag samen wordt ingevuld.

Gepubliceerd op:
31 aug 2022