Uit de startblokken met speerpunten

Deel deze pagina
Om maar met de deur in huis te vallen: scholen bouwen, de openbare ruimte ‘ontharden’ oftewel vergroenen, zorgen voor meer (woon)plekken voor onze jonge inwoners in hun eigen leefomgeving en de dienstverlening verbeteren. Dat zijn een paar van de uitkomsten van een intensieve maar vruchtbare besprekingsronde die ik kort geleden had over de speerpunten uit mijn portefeuilles in de periode tot 2026.

Het voelt goed want het geeft me energie en focus dat ik aan het begin van het nieuwe politieke jaar die speerpunten en andere onderwerpen op een rijtje heb gezet. Zo schiet ik beter uit de startblokken.

Al moet je dat ‘schieten’ niet te letterlijk nemen. De gemeente is geen atletiekbaan. En dat is maar goed ook want in politiek en bestuurlijk Haarlemmermeer moet zorgvuldigheid een vaste waarde zijn en dat brengt soms een zekere bureaucratie met zich mee. Ook moet ik zo nodig kunnen worden bijgestuurd door bijvoorbeeld de gemeenteraad, inwoners en ondernemers. Door u dus. Want ik wil dat u blijft meedenken, meepraten en meebeslissen. Participatie dus. Waarmee ik nóg een speerpunt noem want mijn doel is dat méér Haarlemmermeerders merken dat ze worden gehóórd. Wat - en dat zeg ik er toch maar even bij - niet hetzelfde is als dat ze altijd hun zin krijgen.

In de periode tot 2026 ben ik verantwoordelijk voor onder meer de portefeuilles Fysieke Leefomgeving, Woonbeleid, Jeugd & Onderwijs, Doelgroepenbeleid, Dienstverlening, Gebiedsgericht Werken en het project Nieuwe Kom. En dat laatste krijgt ook prioriteit!
Ik wil alles op alles zetten om van het centrum van Nieuw-Vennep een levendig, leefbaar en aantrekkelijk gebied te maken. Dat is nodig en er is lang genoeg op gewacht.

Die speerpunten helpen niet alleen mezelf maar ook de gemeenteraad, de inwoners en de ondernemers. Wat doet die Steffens-van de Water nu eigenlijk en hoe vordert ze daarmee, is een gerechtvaardigde vraag die ik aan de hand van speerpunten beter kan beantwoorden. Ze maken mijn werk transparanter. Heel voorzichtig voeg ik daaraan toe dat speerpunten misschien ook een beetje kunnen bijdragen aan het herstel van het vertrouwen in het openbaar bestuur.

Een speerpunt is pas een speerpunt als het concreet is, meetbaar, impact heeft en haalbaar is. We weten nog niet van alle speerpunten hoe we ze meetbaar kunnen maken. Wat speerpunten in elk geval niet zijn, is garanties. Om maar een understatement te gebruiken: niet alles lukt altijd en ook lukt niet alles op tijd. Daar komt bij dat de situatie in de wereld, in ons land en daarmee in onze directe leefomgeving bepaald geen optimale uitgangspositie vormt. Er is bijna geen onderwerp te bedenken of er zit een crisis aan vast.

We hebben veel te doen en juist daarom is het goed om speerpunten aan te wijzen. Daarmee ligt er ook een routekaart op tafel en kun je koersvast blijven.  Ik heb er zin in, ondanks de grote opgaven die ons te wachten staan. Ik heb er ook vertrouwen in. Waarom? Omdat we alle speerpunten waarmaken in samenwerking en in overleg met u. En ik reken op u. Zoals u op mij kunt rekenen.

Wethouder Marjolein Steffens

Wethouder Marjolein Steffens-van de Water (Fysieke Leefomgeving, Woonbeleid, Jeugd & Onderwijs, Doelgroepenbeleid, Dienstverlening, Gebiedsgericht Werken en het project Nieuwe Kom)

Gepubliceerd op:
24 aug 2022