Jurgen Nobel: 'Hier gebeurt het'

Deel deze pagina
In het centrum van Hoofddorp staat van alles te gebeuren. De eerste paal voor Hyde Park gaat dit jaar de grond in. Er zijn ideeën over een nieuw gemeentehuis, en woningbouwplannen voor het voormalige Apriscoterrein aan het Raadhuisplein. De zogeheten belevingstuin in het stadspark is bijna klaar en wordt in juni officieel geopend. Ook wordt nagedacht over de invulling van de Binnenweg, het voormalige PostNL-gebouw en het V&D-pand. Allemaal ontwikkelingen die Hoofddorp op de kaart zetten. Tijd voor een interview met wethouder woningbouw Jurgen Nobel.

U zegt: ‘in Hoofddorp gebeurt het’. Wat bedoelt u daarmee?

“Ik ben geboren en getogen in Hoofddorp. 31 jaar geleden was Hoofddorp nog iets meer dan een kruisdorp, bescheiden van grootte. Wat ik miste, was gezelligheid. Wij moesten naar Amsterdam of Haarlem als we iets wilden drinken. Dat is inmiddels al anders, maar de komende jaren staat er echt iets te gebeuren. Dan wordt Hoofddorp een stad, waar je wilt zijn; een levendige stad, waar straks meer dan 100.000 mensen wonen, werken en recreëren. Hoofddorp wordt een stad waar het gebeurt.”

Wethouder Jurgen Nobel

Wethouder Jurgen Nobel. Foto: Jur Engelchor

Is de Noord/Zuidlijn belangrijk voor de ontwikkelingen van het stadscentrum?

“Jazeker. Verbonden zijn met de rest van de wereld is cruciaal. Straks rijdt hier de Noord/Zuidlijn, die Amsterdam aan Schiphol en Hoofddorp knoopt. Dan ben je binnen twintig minuten op de Dam. En andersom. Dan kun je je vrienden hier uitnodigen om een terrasje te pakken, te winkelen of naar het theater te gaan. Maar ook het NS-station hopen we te kunnen renoveren en uit te breiden. Bij de gemeente leeft de wens om van het station een intercitystation te maken, waardoor we ook met andere grote steden verbonden zijn.”

Hoofddorp groeit naar 100.000 inwoners

“Hoofddorp was vroeger vooral een woonstad, waar veelal eengezinswoningen werden gebouwd. Deze tijd vraagt om meer variatie, zodat ook ouderen en jongeren makkelijker een appartement kunnen kopen of huren. Daar hoort bij dat er meer behoefte is aan horeca, winkels en woon-werkruimten, die passen bij deze tijd. Het centrum van Hoofddorp wordt een stad voor de toekomst. De ontwikkelingen in Hyde Park, een transformatie van een verouderd kantorengebied naar een moderne en stadse wijk, nabij het station, zijn een voorbode van hoe dynamisch het centrum van Hoofddorp straks wordt.”

Maar zit er ook nog groen tussen al die stenen?

“Een moderne stad betekent ook een groene stad. De historische Geniedijk loopt als een groen lint dwars door de bebouwing van Hoofddorp. Andere bakens van groen en ontspanning zijn de Fruittuinen en het Wandelbos, die de komende jaren een echt stadspark worden. Hoofddorp is een stad waar je ook rust en ontspanning vindt en dat zal zo blijven.”

Dit is een proces van de lange adem. Hoe kunnen de inwoners hier nog invloed op uitoefenen?

“Natuurlijk zijn we altijd in gesprek met inwoners en ondernemers. Wat voor stad moet Hoofddorp zijn? Zo is er bijvoorbeeld op 21 april een informatiemarkt voor Stadscentrum Hoofddorp. Hier kunnen inwoners en ondernemers vragen stellen en laten weten wat zij van de plannen vinden. Want dit moeten we echt samen doen.”

Lees meer over de plannen op de site van Stadscentrum Hoofddorp.

Gepubliceerd op:
9 mrt 2020