Help! Poep in de boom!

Deel deze pagina
Er hangen poepzakjes aan de bomen op de hoek van het Liniepad en de Aalsmeerderweg. Dat kregen we te horen via Melden bij de gemeente. “Mensen parkeren bij de Aalsmeerderweg en daar ontbreekt een afvalbak”, aldus de melder. Met een foto had hij de situatie in beeld gebracht. Een melding waar niets aan mankeert, een tien met een griffel, krijgt hij er van mij voor. Dat moet helemaal goed kunnen komen, zou je denken.

Wat er vervolgens gebeurde is om te lachen en te huilen tegelijk.

Een dag later al kreeg de melder het bericht terug dat Meerlanden het vuil zou meenemen. So far so good. Maar dan de toevoeging: “Voor het plaatsen van een prullenbak dient u bij de gemeente te zijn.”

Onze eigen mensen, met de gebiedsmanager voorop – en dat maakt me toch weer een trotse wethouder van dienstverlening – vonden dit zelf ook niet de ideale afhandeling. Het kan toch niet zo zijn, vinden ook zij, dat we het bij dit halve werk laten en de melder via MOB een aparte aanvraag voor een afvalbak laten doen? Alleen maar omdat de melding van poep in de bomen en het ontbreken van een afvalbak niet in één en dezelfde melding passen?

En dus hebben we – gelukkig – er zélf voor gezorgd dat die aanvraag van een afvalbak op het juiste bureau is terechtgekomen.

We vinden dit zélf ook een schoolvoorbeeld van het bekende ‘van het kastje naar de muur’. Uit de gesprekken die we tot dusverre hebben gevoerd en uit peilingen blijkt dat inwoners en ondernemers precies dát het grootste manco van onze dienstverlening vinden. Ze worden niet in één keer goed geholpen. Daar baal ik van als een stekker.

Maar wat me weer een beetje troost, is dat uit interne metingen blijkt dat we dáár zélf ook het meest van balen: dat het ons niet altijd lukt om inwoners en ondernemers, u dus, direct in één keer goed te helpen.

We werken eraan om onze dienstverlening te verbeteren. Daar hebben we u voor nodig. Het is het streven om wat minder vaak tegelijk te huilen en te lachen.

Wethouder Steffens - v.d. Water

Wethouder Marjolein Steffens – van de Water (Fysieke leefomgeving, Jeugd & Onderwijs, Vastgoed en Doelgroepenbeleid)

Gepubliceerd op:
17 okt 2022