Een stap vooruit voor TROM

Deel deze pagina
Het voormalige V&D-gebouw en gebouw de Deining maken plaats voor TROM. Het college van burgemeester en wethouders en Segesta Hoofddorp B.V. uit Alkmaar tekenen hiervoor een anterieure overeenkomst met daarin de kosten en de afspraken over de ontwikkeling. Een belangrijke stap voor de ontwikkeling van het Dik Tromplein.

Huurappartementen voor verschillende doelgroepen

Het plan voor TROM gaat uit van 136 huurappartementen, waarvan 30 procent sociale huurwoningen, 20 procent middeldure huurwoningen en 50 procent vrije sectorhuur. De appartementen aan het Dik Tromplein worden verschillend in grootte en type, van één- tot vier-kamerappartementen. Dat maakt de woningen geschikt voor verschillende doelgroepen. Verder krijgen bijna alle appartementen een buitenruimte en een eigen berging. In de gemeenschappelijke kelder kunnen bewoners hun fietsen en scooters stallen.

Schets van TROM door Liesbeth van der Pol van Dok architecten waarop de ronde hoeken van het gebouw te zien zijn

Hoogwaardig en duurzaam ontwerp

Voor het ontwerp van gebouw TROM heeft Segesta Dok architecten uit Amsterdam ingeschakeld. Jeroen Klinkert, projectontwikkelaar bij Segesta:

Het gebouw doet recht aan de historie van de stad. TROM wordt hoogwaardig en duurzaam gebouwd, in een elegante, eigentijdse stijl met Zuid-Europese allure. Afgeronde en open hoeken geven het gebouw een vriendelijk karakter. De gevels krijgen een duidelijke ritmiek, herkenbare entrees en sierelementen. Het appartementengebouw bestaat straks uit zes verdiepingen met daaronder een grote kelder. Het gebouw wordt circa 23 meter hoog. Dat is ongeveer gelijk aan het gebouw van de Markthof, maar lager dan de Marktpleinkerk.

Een groene oase tussen de gebouwen

Bijzonder aan het ontwerp is de daktuin voor bewoners en hun bezoekers. Jeroen Klinkert: “Het wordt een prachtige daktuin op de vierde verdieping met bomen van wel acht meter hoog en veel verschillende planten. Een unieke, groene plek midden in het centrum. Bovendien houdt de daktuin regenwater vast, verlaagt het de CO2-last en zorgt het voor een aangenaam klimaat.” Ook rondom het gebouw worden extra bomen geplant. Het gebied rond de monumentale Marktpleinkerk verandert in een groene, parkachtige ontmoetingsplek.

Ruimte voor winkels en horeca

Op de begane grond van TROM wordt 4.000 vierkante meter aan commerciële ruimtes gecreëerd. Jeroen Klinkert: “De plint (begane grond) is flexibel in te delen en toekomstbestendig. Wij verwachten dat aan de kant van de winkelstraat zich vooral winkels vestigen en aan de kant van de Marktpleinkerk en het Dik Tromplein horecazaken.” Verder komt er een parkeergarage met 296 parkeerplekken, waarvan 190 openbare parkeerplaatsen voor bezoekers aan het stadscentrum.

Een bijzondere plek in het stadscentrum

Het Dik Tromplein ademt de geschiedenis van Hoofddorp uit met markante gebouwen zoals het Polderhuis, het Oude Raadhuis en Hotel de Beurs. Een belangrijke plek om te herontwikkelen. “De plek waar TROM komt is heel bijzonder. Na jaren van leegstand zijn de gebouwen van V&D en De Deining gesloopt. Hierdoor is er volop ruimte ontstaan voor nieuwe woningen, winkels en horeca. En dus weer levendigheid op deze plekken. In de concept-visie op het stadscentrum van de gemeente Haarlemmermeer staan gezelligheid, groen, levendigheid en ontmoeting centraal. De ontwikkeling van TROM op het Dik Tromplein past hier goed bij. Met de komst van TROM wordt ook een verbinding gelegd met de ondernemers aan het Marktplein en de Kruisweg,” aldus Jeroen.

Wethouders Jurgen Nobel en Johan Rip, samen verantwoordelijk voor de ontwikkeling van Stadscentrum Hoofddorp, zijn blij met de komst van TROM:

Deze ontwikkeling biedt een unieke kans om op deze historische locatie een bruisende en levendige plek te creëren binnen Stadscentrum Hoofddorp. Het Dik Tromplein is straks een groene ontmoetingsplek waar inwoners en bezoekers graag zullen verblijven.

In 2022 beginnen met bouwen

Besluiten over TROM worden in de komende maanden genomen. In het najaar wordt het bestemmingsplan ter inzage gelegd. Bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden kunnen dan reageren op de plannen. De bouw start waarschijnlijk in het najaar van 2022. Naar verwachting kan het gebouw halverwege 2024 in gebruik worden genomen. Meer informatie, vragen en opmerkingen: ga naar de TROM website.

Interesse in een woning

Inschrijven voor een woning van TROM is op dit moment nog niet mogelijk. De gemeente verkoopt of verhuurt zelf geen woningen. Segesta gaat het complex zelf exploiteren. De verhuur van de woningen wordt verzorgd door nader te bepalen makelaars.

Lees hier meer over Stadscentrum Hoofddorp

Gepubliceerd op: