Veel animo voor pop-up store

Deel deze pagina
Het voormalige raadhuis aan het Raadhuisplein wordt gesloopt. Slopen gaat sneller dan bouwen, maar het is niet zomaar met bruut geweld iets tegen de vlakte gooien. Eerst is er geïnventariseerd wat er is. Er is met de bouwkundige gegevens van het raadhuis in de hand bekeken of er specifieke draagconstructies zijn die je niet zomaar kunt slopen. Slopen moet veilig gebeuren. En duurzaam en circulair zodat zoveel mogelijk vrijgekomen materialen hergebruikt kunnen worden. Hoe sloopbedrijf Vlasman dat aanpakt, vertelt Jan Stokman.

Pop-up store

Jan Stokman werkt sinds 2015 bij sloopbedrijf Vlasman als medewerker circulariteit en duurzaamheid. “In de aanbestedingsfase kijken we al goed om ons heen om te zien welke materialen in het gebouw we kunnen hergebruiken. Dan stellen we een plan op waarin staat om welke materialen het gaat en hoeveel er is. Alles wat er in het raadhuis staat, heeft met de gemeente te maken. Om de inwoners erbij te betrekken, hebben we het plan bedacht om een pop-up store te openen, waar mensen heel uiteenlopende dingen van de gemeente kunnen kopen”, vertelt Jan Stokman.

Jan Stokman van sloopbedrijf Vlasman in de pop-up store

Jan Stokman in de pop-up store in het voormalige raadhuis. Foto: gemeente Haarlemmermeer.

Na de overdracht van het gebouw door de gemeente aan de sloper zijn alle achtergebleven materialen van de sloper. Jan: “Na de overdracht liepen we nog een rondje door het gebouw met medewerkers van de gemeente om te kijken of er nog iets vergeten is wat mee moest naar de tijdelijke locatie. In de pop-upstore zijn losse spullen te koop, zoals schilderijen, lijsten, tegeltjes, meubilair. Mensen kunnen op zoek zijn naar kozijnen of deuren. Die verkopen we nu ook. Iedere week vullen we de voorraad in de store aan met andere materialen.” De eerste dagen dat de pop-up store open was, was er veel belangstelling. Jan: “De eerste keer dat ik het hek opende zag het zwart van de mensen. Leuk om te zien dat er zoveel animo voor is.”

Nostalgie tijdens het winkelen

De meeste belangstelling is er voor de emaillen huisnummerplaatjes. “Daar hebben we er heel veel van verkocht. Maar er komen ook mensen voor stoelen, lijsten, ander meubilair en archiefkasten. Je hoort leuke verhalen van de bezoekers. Vooral aan de hand van luchtfoto’s. Een afbeelding op canvas van het voormalige zwembad Het Spectrum werd gekocht door een vrouw die daar mooie herinneringen aan had omdat ze daar vroeger ging zwemmen met haar vriendin. De trouwtafel uit de trouwzaal is verkocht aan een man die zelf aan die tafel zat tijdens zijn huwelijk. Hij vertelde dat dat het tweede homohuwelijk in de gemeente Haarlemmermeer was. Dat vind ik hele mooie verhalen. Ook sprak ik de nicht van oud-burgemeester Van Stam. En wethouder Marja Ruigrok kocht twee tegeltjes met uitspraken van wethouders. Deze tegeltjes hingen in de toiletten in de B&W-vleugel. Je raakt in gesprek met mensen. Vooral over hoe snel Haarlemmermeer groeit.”

Er was veel belangstelling voor de emaillen huisnummerbordjes

Er was veel belangstelling voor de emaillen huisnummerbordjes. Foto: gemeente Haarlemmermeer.

Duurzaam slopen

De items die te koop zijn in de pop-up store vinden een nieuwe plek bij mensen thuis. Op die manier worden ze hergebruikt. “Om aan de omgeving de duurzaamheid en de circulariteit van de sloop te laten zien, verkopen we zoveel mogelijk spullen. Als het niet door inwoners wordt gekocht, dan gaat het naar partners die het hergebruiken. We organiseren ook rondleidingen waarbij we onder andere laten zien hoe we materialen scheiden. Wij zijn altijd met materialen bezig. Als je in de sloop werkt, hoef je nooit meer naar de bouwmarkt. Wat wij mee willen geven aan mensen is om eerst eens in de buurt te kijken wat er tweedehands te koop is voordat je iets nieuw koopt.” Wethouder Charlotte van der Meij die het project nieuw gemeentehuis in haar portefeuille heeft is blij met de pop-upstore: “Het is mooi om te merken hoeveel animo er is voor dit initiatief van Vlasman. Ik ben blij dat het voormalige raadhuis duurzaam en circulair gesloopt wordt. Met dank aan raadslid Peter Boerman. Het was tenslotte zijn idee.”

Ruim 70 procent hergebruik

Hoeveel procent van het materiaal van het oude raadhuis er wordt hergebruikt? Jan: “Op gebouwniveau bijna niets. Het is een betonconstructie. Beton wordt niet hergebruikt, maar gerecycled. Op materiaalniveau wordt wel 70 tot 80 procent hergebruikt. Dat gaat dan van meubilair tot keukens, plafondplaten, isolatiemateriaal, tapijttegels en schilderijen. Voor ons is het echte sloopmateriaal zoals deuren, houten balken, vloerdelen en stenen van belang. Voor de grote materialen hebben we veel partners. De connectie tussen grote bedrijven en partners wordt onderling in de markt gevonden. Zo worden bijvoorbeeld partijen die in de gemeente bouwen gewezen op de sloop van het raadhuis. We kijken op die manier waar de overeenkomsten liggen. De houten balken van de Burgerzaal kunnen op die manier teruggebracht worden in een ander bouwproject in de gemeente. Betonnen platen worden vergruisd en het vergruisde materiaal (granulaat) wordt gebruikt voor de fundering van wegen. In de tijd dat dit raadhuis gebouwd werd in de jaren 70 van de vorige eeuw, werd er nog niet gebouwd met het idee om later materialen te hergebruiken.”

Oud of inmiddels vintage: oude computers

Uit de oude doos: deze computers zijn inmiddels vintage te noemen. Foto: gemeente Haarlemmermeer.

De sloop van het 20.000 vierkante meter bruto vloeroppervlakte tellende raadhuis (alle ruimtes meegeteld) duurt waarschijnlijk tot eind 2023. De pop-up store is open op vrijdag van 12.00 tot 17.00 uur, tot en met 16 september. Als er nog voldoende items zijn, is er nog een laatste uitverkoopdag op zaterdag 17 september. De eerstvolgende rondleiding vindt plaats op 19 september. Opgeven kan in de pop-up store.

Gepubliceerd op:
10 aug 2022