Stap voor stap een levendiger en groener hart voor Badhoevedorp

Deel deze pagina
Badhoevedorp krijgt stap voor stap een nieuw aanzien. Doordat de A9 niet meer door het dorp loopt maar eromheen is er plaats voor veel nieuwe ontwikkelingen: woningen, een bedrijventerrein, sportvelden, parken én groen. Het Lint wordt de nieuwe wandel- en fietsroute die de woongebieden, de groengebieden en het centrum met elkaar verbindt. In het afgelopen jaar is er veel bereikt, zo staat te lezen in het jaarlijkse rapport over de gebiedsontwikkeling Badhoevedorp aan de gemeenteraad.

Afgelopen zomer is het tracé van de oude A9 door Rijkswaterstaat overgedragen aan de gemeente Haarlemmermeer. Vanaf dat moment kon de gemeente de grond gaan gebruiken. Er was ruimte voor tijdelijke initiatieven op deze strook, omdat de ontwikkeling niet overal tegelijkertijd plaatsvindt.

Luchtfoto Badhoevedorp

Luchtfoto van Badhoevedorp.

Die tijdelijke activiteiten brengen veel levendigheid. Bij de Sloterweg heeft de gemeente een trapveldje met goaltjes gemaakt. Naast de Pa Verkuijllaan zijn moestuinen en een pluktuin gestart door en voor de inwoners, waar veel mensen plezier aan beleven. En tussen de Kamerlingh Onneslaan en Lijnden is een tijdelijk hondenlosloopgebied aangelegd. Ook opende Q Beach, een pop-up strandje met horeca afgelopen najaar de deuren aan de Sloterweg.

Een van de mooie gevolgen van de omlegging van de A9 is dat de Schipholweg de rol als ontsluitingsweg heeft overgenomen, zoals de bedoeling was. Het verkeer rijdt nu anders dan voorheen door het dorp en op sommige plekken is het rustiger. Uit tellingen is gebleken dat minder dat 20 procent van de gebruikers van de Schipholweg doorgaand verkeer is. De gemeente is daarom met de provincie in gesprek over het verlagen van de snelheid op de Schipholweg.

2019 was ook het jaar waarin begonnen is met online participatie over het dorpsplein en de openbare ruimte. In juli en augustus konden alle Badhoevedorpers meedenken over de functies, de sfeer en het uiterlijk van het nieuwe dorpsplein. Er deden 550 mensen mee en de resultaten zijn terug te vinden op de website gebiedsontwikkeling Haarlemmermeer

Bij het ontwerp en de inrichting van de openbare ruimte in het centrum, zoals het nieuwe plein, het Lint en de aansluiting van het Lint op het centrum, en het beeldkwaliteitsplan worden alle inwoners weer betrokken.

Gepubliceerd op:
28 apr 2020