Fietspad door knoop A9 op luchtfoto geboren

Deel deze pagina
De gemeente Haarlemmermeer, Badhoevedorp in het bijzonder, is een fietspad rijker. Het nieuwe fietspad leidt fietsers door de knoop A9. Dankzij deze nieuwe aanwinst kunnen fietsers vanaf de Dellaertlaan naar de Oude Haagse Weg bij de Nieuwe Meer en vandaar alle kanten op via het regionale fietsnetwerk.

Een duik in de recente geschiedenis van het fietspad maakt duidelijk dat het idee is geboren op een luchtfoto van het nieuwe knooppunt en dankzij de inbreng van een paar creatieve ambtenaren.

de bewuste luchtfoto waaruit het idee voor het fietspad ontstaan is

De bewuste luchtfoto die uiteindelijk leidde tot een mooi fietspad. Foto: gemeente Haarlemmermeer.

Werkelijkheid

De omlegging van de A9 heeft best wat voeten in de aarde gehad, maar heeft veel positiefs opgeleverd. Dat geldt ook voor het fietspad door de knoop A9. In Badhoevedorp gaven Erik Hoogenboom van Nieuwemeer - Veerpont Ome Piet en Henk Schaap van Dorpsraad Badhoevedorp al aan dat er behoefte was aan dit fietspad. Op papier, of eigenlijk op een foto, was het idee al zichtbaar gemaakt. Gerdien van de Beek en Annemarie Lodder, medewerkers van de gemeente Haarlemmermeer, gingen namelijk creatief aan de slag met genoemde luchtfoto.

Zo bleek er ruimte om een fietspad te maken op de plek van de oude onderdoorgang van de A9. Het fietspad dat zij op de foto intekenden, werd werkelijkheid, mede door de jarenlange inzet van pleitbezorgers Erik Hoogenboom en Henk Schaap, samen met Rijkswaterstaat.

Geen ruimte

Het idee was om een fietspad te combineren met een ecologische verbinding tussen de Groenezoom en de veenweidegebiedjes aan de Koekoekslaan, een uitwerking van de Groene AS. In de eerste plannen van Rijkswaterstaat was hiervoor geen ruimte. De Groene AS verschoof naar het noorden en Rijkswaterstaat besteedde er verder geen aandacht meer aan.

Toen de ingewikkelde knoop van nieuwe wegen, afslagen en doorgaande banen van de A4 en de A9 helder werd, bleek er wel degelijk ruimte voor een fietspad. Op aandringen van Badhoevedorpers is Rijkswaterstaat gaan rekenen en tekenen en was de conclusie dat de aanleg van het fietspad tóch mogelijk was. Er werd gebruik gemaakt van de oude onderdoorgang van de A9. Hier is ook een ecologische verbinding.

Bijzonder

Het is een bijzonder fietspad geworden. Niet zo eentje, zei wethouder Mariëtte Sedee in haar toespraak bij de opening, dat langs een liniaal is getrokken en dat gecombineerd met tegenwind zelfs de stoere en eenzame fietser uit het lied van Boudewijn de Groot ontmoedigt. Want het fietspad door de knoop zou zelfs, met een beetje overdrijving, avontuurlijk en slingerend kunnen worden genoemd.

Onder het viaduct is een bijzonder lichteffect gecreëerd door reflecterend water in de bassins. De pilaren van verschillende vormen en afmetingen doen denken aan (het middenschip van) een kathedraal.

Als de zon door de kolommen schijnt, speelt het licht als het ware een spel. Fietsers beleven het licht op verschillende momenten van de dag telkens anders. Als de zon onder is, is er elektronische verlichting. Zo is het er zowel overdag als ’s avonds veilig en prettig fietsen.

Gepubliceerd op:
14 jun 2022