‘Er zit bloed, zweet en tranen in deze boot’

Deel deze pagina
Uit het hele land verschijnen er 34 scholenteams aan de start van de Young Solar Challenge. Dat is een wedstrijd van zonneboten, gemaakt door leerlingen zelf. Twee van de 34 teams komen van het Kaj Munk College in Hoofddorp: Kajmeleon, een gemengd team van mavo-, havo- en vwo-leerlingen en een meidenteam met de naam Meiden aan het Roer. En dat is uniek: een meidenteam in deze challenge.

Vol trots laten de meiden van Meiden aan het Roer hun boot zien. Lisa (16), Hafsa (17), Marit (17), Kirsten (16), Lisa (16) en Isabelle (17), allemaal leerlingen uit 5 vwo (technasium) met het profiel Onderzoek en Ontwerpen (O&O), laten zien in welke staat de boot uit de eerste race gekomen is. Anne (17) heeft andere verplichtingen en daarom niet bij het gesprek. 

De zeven meiden van het team Meiden aan het Roer bij hun solarboot

De zeven meiden van het team Meiden aan het Roer bij hun zonneboot. Foto: Meiden aan het Roer.

Vijfde keer

Het Kaj Munk College doet voor het vijfde jaar mee aan deze bootrace. Isabelle: “Het is eigenlijk standaard vanuit school. In 2020 zat ik in havo-4 en deed ik mee, samen met Marit. De race viel in het water vanwege corona. We hadden wel een boot in elkaar gezet, maar niet gevaren. Het leek ons leuk om het nog eens te proberen. Van school kregen we toen de optie om als meidenteam mee te doen. We zijn het enige meidenteam dat meedoet.” 

Bouwen 

Alle teams kregen een bouwpakket om de boot in elkaar te zetten. Marit: “Wij hebben de boot als team zoveel mogelijk zelf gebouwd. Het project werd wel begeleid door docenten. We kregen hulp van leerlingen, zelfs van oud-leerlingen die zelf ook meegedaan hadden aan de botenrace. Het pakket bestond als het ware uit puzzelstukken. Houten platen die we moesten nummeren en labelen voordat we konden starten met bouwen. Niet alle stukken waren goed uitgefreesd, we moesten schuren en sommige delen moesten we zelf maken. We hebben met z’n zevenen keihard gewerkt, naast ons schoolprogramma, sport en werk. De laatste zondag hebben we met zestien man gewerkt om de boot af te krijgen. Dat is gelukt, maar zelfs in het wedstrijdweekend moesten we nog het een en ander doen voor de technische keuring.” 
Kirsten vult aan: “Vanuit school kregen we ook een masterclass over sponsoring. We hebben zelf de gemeente Haarlemmermeer benaderd. Allebei de teams van het Kaj Munk College kregen een cheque van 500 euro. Wethouder Jurgen Nobel kwam speciaal naar school om de cheques uit te reiken. In totaal hebben we ruim 6.000 euro aan sponsoring opgehaald. Dat heb je ook wel nodig want het gaat hard. Kabeltje hier, snoertje daar, het stuursysteem. Het tikt wel aan.” 

De roze boot van het meidenteam in actie

De roze boot van het meidenteam in volle actie. Foto: Meiden aan het Roer.

De boot 

De boot van de meiden haalt ruim 18 km per uur. Isabelle: “Alle boten zijn hetzelfde. Je kan alleen nog iets doen op het gebied van stroomlijnen. En zorgen voor een lichtere piloot om sneller te varen. Ervaring met varen is ook een pré. Tijdens de technische keuring wordt de boot getest. Het technische systeem moet veilig zijn. Je wordt ook beoordeeld op je kennis van brandveiligheid. Bij een ‘uitstekend’ krijg je geen straftijd. Wij scoorden ‘goed’, dat betekende tien minuten straftijd. Dat wordt bij je totale tijd opgeteld.” 

Van start

De eerste wedstrijd van de Young Solar Challenge, het NK in Akkrum, bestaat uit twee delen. Kirsten: “In het eerste deel startten de hardlopers om de piloten van de boot aan te tikken. Op die manier ging niet iedereen tegelijk van start. Daarna moesten we in een uur zoveel mogelijk rondjes door het dorp varen. De tijd ging in bij de start van de loper. Teams met snelle lopers hadden wel een voordeel. Wij gingen als 28e van start en eindigden als elfde van de 34 teams. Best goed! We hebben dus een snelle boot gebouwd. De boot legt een afstand af van maximaal 50 kilometer. De challenge is dan ook opgedeeld in meerdere weekenden.” 

Sfeerbeeld van de Young Solar Challenge

De boten van (een deel van) de 35 scholenteams. Foto: Meiden aan het Roer.

Aanpassen 

De boot is niet helemaal ongeschonden uit de eerste race gekomen. Isabelle: “Gelukkig kunnen we voor de volgende race nog dingen aanpassen. Wat herstelwerkzaamheden, we gaan de motor vastzetten en het elektrische systeem verplaatsen, zodat het naast de piloot komt. We varen voornamelijk op de accu, die wordt opgeladen door zonne-energie. We halen niet genoeg power uit de zon om tijdens de race te gebruiken. 

Cijfer 

De Young Solar Challenge is wel degelijk belangrijk voor de Meiden aan het Roer. Hafsa: “Het telt voor 35 procent van eindcijfer O&O technasium. Normaal maak je een verslag en een presentatie van een onderzoek. Dat is theoretisch. Wij zijn praktisch bezig en zijn vrijgesteld van verslag en presentatie. We zijn in januari begonnen en hebben dik 200 uur in dit project gestoken. Dat lees je allemaal in ons logboek. 

Bloed, zweet en tranen 

“Er zit letterlijk bloed, zweet en tranen in de boot. Niet alles ging altijd goed. Ook binnen het team, je zit veel op elkaars lip. Aan het eind is iedereen er wel klaar mee. Maar we waren allemaal erg gemotiveerd. Het weekend was helemaal top met veel teamspirit. Ook met het andere team Kajmeleon. We gingen erin als school met één team met twee boten. Het was een heel erg leuk project. Het kost heel veel tijd. Maar het is het echt waard. En we zijn nu bekend op school: van de meidenboot. Ook tijdens het weekend hoorden we dat veel: ‘Oh, jullie zijn van de meidenboot’." 

Of de technische meiden later ook iets met techniek willen doen? Sommigen wel, anderen niet. Het project heeft Hafsa in ieder geval over de streep getrokken. Wat ze er allemaal mooi aan vinden: de ervaring, de teamgeest, de gezelligheid, de interactie met anderen en meer praktisch bezig zijn dan theoretisch.  

De beide teams van het Kaj Munk College

Meiden aan het Roer in de witte shirts en Kajmeleon in de blauwe shirts. Foto: Meiden aan het Roer.

Gepubliceerd op: 
2 jun 2022