‘Dit is een feest voor Zwanenburg en Halfweg. Komt allen!’

Deel deze pagina
Zeer divers, voor jong en oud en ook nog eens rijkelijk gevuld. Zo mag het feestelijke programma voor de officiële opening van het dorpshuis en het dorpsplein in Zwanenburg op zaterdag 25 juni gerust worden genoemd.

Een groot feest moet het worden met het liefst zo veel mogelijk bezoekers uit Zwanenburg én Halfweg. Ook mooi weer is welkom want er zijn ook activiteiten op het dorpsplein.

Zwanenburg en Halfweg

De inwoners van Zwanenburg en Halfweg zijn al gewend aan het nieuwe dorpshuis, gecombineerd met de sporthal en het nieuwe dorpsplein want er wordt al een paar jaar dankbaar gebruik van gemaakt. De nieuwe aanwinsten zijn niet meer weg te denken. “Wat vooral aangeeft hoe nodig ze zijn”, zegt wethouder Marjolein Steffens-van de Water die op de 25ste met anderen het lint mag doorknippen en één van de sprekers is.

Zicht op het dorpshuis in Zwanenburg

Het dorpshuis Zwanenburg-Halfweg. Foto: Kees van der Veer.

Geen afstel

Het openingsfeest was zonder dat vermaledijde virus dan ook al lang gevierd. Dat er nu best al veel tijd is verstreken sinds de ingebruikname is nooit een reden geweest voor afstel van een feest voor de twee dorpen. De gemeente, dorpsraad Zwanenburg-Halfweg, de stichting Zwanenburg-Halfweg, die dorpshuis en sporthal exploiteert en de Stichting Leefomgeving Schiphol (SLS), die een belangrijk deel van de financiering voor haar rekening heeft genomen, vinden de totstandkoming van het Hart van Zwanenburg daarvoor te belangrijk, te betekenisvol.

Groots en uitbundig

“Vergeet ook niet dat hier door de inwoners lang reikhalzend naar uit is gekeken, dat er een lange, verbeten juridische strijd tot aan de Raad van State aan toe is voorafgegaan. En dat dáárvoor ook het toenmalige college moest worden overtuigd van de behoefte aan en de mogelijkheden voor een sporthal. Want aanvankelijk wilde het bestuur niet verder gaan dan een sportzaal. Er is dus lang en hard geknokt voor het felbegeerde Hart van Zwanenburg. En het is allemaal tot een goed einde gekomen voor Zwanenburg en Halfweg. En dan zouden we ons nu een feest laten afpakken door een virus? Dacht het niet. We vieren het zodra het kan, groots en uitbundig en dat is dus op 25 juni”, aldus wethouder Marjolein Steffens. “Kom allemaal, daar wil je bij zijn!”, voegt ze eraan toe.

Gunstig voorteken

Als aan die oproep gehoor wordt gegeven, zegt Leonie Campfens, die namens de gemeente de organisatie in goede banen leidt, zou het nog wel eens druk kunnen worden. Een gunstig voorteken zou het enthousiasme kunnen zijn van de vele clubs in alle soorten en maten die met hun activiteiten in het dorpshuis, de sporthal en op het dorpsplein acte de présence geven. Het was voor Suzanna van Houweninge van de stichting dorpshuis Zwanenburg-Halfweg lastiger om voor iedereen een plek te regelen dan om de clubs bij het feest te betrekken, vertelt ze.

Puntjes op de i

De organisatie is inmiddels flink gevorderd. “Er moeten nog wel wat puntjes op de i worden gezet”, zegt Leonie Campfens, “maar we zijn wel zo ver dat we het feest kunnen aankondigen en we erover kunnen communiceren. Het is bijna onmogelijk om niet te weten dat het openingsfeest op 25 juni is. We gebruiken websites, posters, social media, flyers en brieven. En zeker in dorpen als Zwanenburg en Halfweg mag je ook rekenen op mond- tot-mondreclame, vooral als je beseft hoe veel mensen op één of andere manier bij de organisatie zijn betrokken.”

Programma

Het formele gedeelte begint met de openingshandeling door onder anderen wethouder Marjolein Steffens rond 13.00 uur. Die gaat gepaard met speeches en zang. Maar al vanaf 12.00 uur speelt harmonieorkest Eensgezindheid op het dorpsplein voor het dorpshuis.

Na het formele gedeelte, vanaf 13.45 uur tot 17.00 uur zijn er sportieve, creatieve en muzikale activiteiten. Zoals gezegd: zeer divers, voor jong en oud en ook heel veel.

Waar moeten we aan denken? Hieraan: een stormbaan, kunstmarkt, voorgelezen worden, boekenwormen knutselen, exposities van onder andere Pier-K, muziekoptreden van leerlingen, judo, aerobics, turnen, sjoelen, koersballen, bridge, handwerken, modelbouwen (ter plaatse zijn modellen te koop om in elkaar te leren zetten), badminton, volleybal, kinderyoga, basketbal, handbal, meet & greet met Gansje en Gonnie, muziekinstrumenten leren kennen, muziek voor peuter en kleuter, Keramiek workshop, kleurplaten kleuren, senioren-sport clinic, demo jazzgym 50+, waterbrug, scouting-activiteiten en een Rad van Fortuin.

Gepubliceerd op:
15 jun 2022