Denken over de toekomst is keuzes maken

Deel deze pagina
Nog tot 25 oktober ligt de ontwerp-omgevingsvisie ligt de visie ter inzage. InforMeer publiceerde al een aantal artikelen over deze toekomstvisie om kort te vertellen waar die over gaat. In dit artikel gaat het over de keuzes die de gemeente moet maken.

De komende 20 jaar groeit Haarlemmermeer richting 200.000 inwoners. Wat moeten we regelen om ervoor te zorgen dat je hier ook tegen die tijd gezond, veilig en prettig kan wonen en werken? In de omgevingsvisie staat welke wensen en behoeften er voor de toekomst zijn, maar ook wat er beschermd moet worden.

Woningen bouwen, erfgoed beschermen

Er is bijvoorbeeld behoefte aan ruimte voor landbouw, economie, woningen, verkeer en scholen. Er is ook behoefte aan ruimte om energie op te wekken en ruimte voor mensen om te bewegen. Tegelijkertijd wil de gemeente de omgeving beschermen, bijvoorbeeld het erfgoed, de open landschappen, de veiligheid of de kwaliteit van lucht en water.

Keuzes maken

Die dingen gaan niet altijd samen. Want ruimte die gebruikt kan worden om huizen te bouwen, kan niet gebruikt worden voor parken, bossen en sportvelden, voor landbouw of voor akkers met zonnepanelen. En als we veel wegen aanleggen zodat alles goed bereikbaar is, moet dit niet ten koste gaan van de kwaliteit van de lucht en van de gezondheid. En we willen wél gebruikmaken van snelle dataverbindingen, maar liever geen datacenters of GSM-masten in de buurt. Daarom moeten er keuzes gemaakt worden. De omgevingsvisie helpt daarbij.

Drie jonge mannen zijn buiten aan het sporten. Ze doen push-ups

Ruimte om te sporten in de buitenlucht helpt mensen om gezond te blijven. Foto: Mariëtte Carstens.

Gezondheid

Gezondheid is een belangrijk thema. Schone lucht en ruimte om te bewegen helpen om mensen gezond te houden. Daarom moeten ontwikkelaars van nieuwe woonwijken ruimte maken om te sporten in de wijk, wandelpaden maken voor ommetjes en pleintjes of parken waar mensen elkaar kunnen ontmoeten. Bij de plannen voor bijvoorbeeld nieuwe wijken in Lisserbroek of Nieuw-Vennep-West wordt daarnaar gekeken. Maar niet alleen de ontwikkelaars en de gemeente moeten zorgen voor een gezonde omgeving. Dat kan iedereen doen die hier woont. Bijvoorbeeld door geen stenen tuin te maken, maar een groene. Of door vaker te fietsen, een elektrische auto aan te schaffen of te kiezen voor een vorm van deelvervoer.

Meer weten?

Wie meer wil weten over de omgevingsvisie kan op www.haarlemmermeer.nl/omgevingsvisie filmpjes bekijken, een samenvatting lezen van de omgevingsvisie en eerdere artikelen uit InforMeer lezen. Reageren op de ontwerp-omgevingsvisie? Dat kan nog 25 oktober. Ga naar www.haarlemmermeer.nl/toekomstvisies.

Samenvatting: De ontwerp-omgevingsvisie in het kort

Bekijk de online informatiebijeenkomst

InforMeer: Ontwerp-omgevingsvisie is toekomstbeeld gemeente

InforMeer: Oer brengt de leefomgeving in kaart

InforMeer: Het ontwerp van de omgevingsvisie is af

InforMeer: Ruimte voor groen en voor wonen

De hele omgevingsvisie lezen? Kijk dan hier.

Gepubliceerd op:
18 okt 2021