Informatie voor initiatiefnemers
Plafond van 300 hectare
Er is een plafond voor zonneakkers binnen het Zonnecarré vastgesteld op maximaal 300 hectare. Het Zonnecarré is het gebied in Haarlemmermeer dat beschikbaar is gesteld voor de grootschalige opwek van zonne-energie. Volgens de Regionale Energiestrategie 1.0 (RES) staat het plafond vast tot 2030. De RES wordt elke twee jaar herijkt, waaruit mogelijk een bijgesteld plafond ontstaat. Voor het plafond wordt gerekend met het oppervlak van de initiatieven exclusief de Polderlintzone en de reserveringen voor de uitbreiding van het Groene Carré (zoals beschreven in het Beeldkwaliteitsplan Zonnecarré). Het is dus inclusief verdere inpassing en ruimte tussen de zonnepanelen.
► Meer informatie over Regionale Energiestrategie 1.0 (RES 1.0)
► Bekijk het Beeldkwaliteitsplan Zonnecarré
Over een plafond in het Zonnecarré is al indirect besloten en gecommuniceerd. Het komt voort uit het Beleidskader Zonneakkers Haarlemmermeer en de RES 1.0. In de Routekaart van het Beleidskader Zonneakkers is opgenomen dat er in fase 2 (beoogd voor rond 2030) ruimte is voor maximaal 400 hectare aan grootschalige zonneakkers. Deze ruimte is afhankelijk van de ontwikkeling van zon op dak. In de RES 1.0 is aangegeven dat Haarlemmermeer wil beginnen met een eerste fase van circa 300 hectare grootschalige zonneakkers binnen het zonnecarré. De cijfers verschillen omdat de RES 1.0 alleen spreekt van ontwikkelingen binnen het Zonnecarré, terwijl er in het zonbeleid ook (beperkte) mogelijkheden zijn voor grootschalige zonneakkers buiten het zonnecarré (bijvoorbeeld het glastuinbouwgebied en PARK 21).
► Bekijk Beleidskader Zonneakkers Haarlemmermeer.
Verdeelprocedure en voorwaarden
Initiatiefnemers van initiatieven in het zonnecarré konden zich bij onze gemeente melden om zo mee te doen in de verdeelprocedure. Een initiatief wordt alleen als volwaardig gezien als een initiatiefnemer een concept participatieplan, ruimtelijk schetsontwerp (zie hieronder) en een verklaring van de grondeigenaar indient bij het Ondernemersplein (ondernemersplein@haarlemmermeer.nl). Als datum van indiening werd de datum gehanteerd waarop de stukken volledig zijn aangevuld. Als de initiatiefnemer besluit direct een vergunningsaanvraag in te dienen en niet kan aantonen eerder de noodzakelijke documenten te hebben overlegd, moeten wij het initiatief negatief beoordelen.
Het concept participatieplan en ruimtelijk schetsontwerp moeten op hoofdlijnen voldoen aan de relevante beleidskaders (respectievelijk Beleidskader Lokaal Eigenaarschap en Beeldkwaliteitsplan Zonnecarré). Ten minste de volgende elementen zijn opgenomen:
Concept participatieplan:
- Onderscheid tussen de directe en lokale omgeving.
- Belanghebbendenanalyse (ook wel ‘stakeholderanalyse’) met overzicht van de betrokkenen, hun rol en niveau van betrokkenheid.
- Termijnen van participatie en de voorgestelde vormen, aansluitend bij de analyse.
- Beschrijving hoe de ruimtelijke inpassing en het lokaal eigenaarschap verder met de omgeving wordt uitgewerkt.
- Beschrijving van de communicatie met de omgeving.
Ruimtelijk schetsontwerp:
- Een bovenaanzicht (kaart) en aanvullende verbeeldingen.
- Correcte afstanden tot de polderlinten en tussen de rijen met panelen.
- Beoogde type opstelling (oriëntatie en afmetingen) die de kavelstructuur volgt.
- Beoogde dwarsdoorzichten en vrije zones langs poldersloten.
- Eerste aanzet voor de groene inpassing en recreatief toegankelijke randen.
Initiatieven waarvan de bovengenoemde (complete) stukken al vóór de publicatie van het collegebesluit aan de gemeente zijn overlegd, vallen binnen het gestelde plafond voor zover ze cumulatief niet al over het plafond heen gaan. Dat zijn de initiatieven ‘Groene Energie Corridor’, ‘Hoofddorp A5’ en ‘IJweg’ met een gezamenlijke omvang van ongeveer 165 hectare. Bekijk de pagina 'Informatie over zonneprojecten' voor meer informatie over deze initiatieven. De resterende ruimte werden via de volgende procedure verdeeld:
1. Openstelling
Initiatiefnemers die nog geen (volledig) concept participatieplan en ruimtelijk schetsontwerp hadden ingediend, konden deze vanaf de dag na publicatie van het collegebesluit, tot uiterlijk 31 oktober 2021 indienen.
2. Beoordeling
De gemeente beoordeelde vervolgens in hoeverre er over het gestelde plafond heen werd gegaan.
3. Gewogen loting
De ingediende initiatieven gingen cumulatief over het plafond heen, dus er volgde een gewogen loting onder toeziend oog van een notaris. Grotere initiatieven hebben (conform het beeldkwaliteitsplan Zonnecarré) de voorkeur en kregen een gewicht naar rato van de aangeboden omvang.
► Bekijk het reglement voor de gewogen loting Zonnecarré.
► Bekijk het proces verbaal van de notaris (8 november 2021)
► Bekijk de rectificatie van het proces verbaal van de notaris (9 december 2021)
In geval van een nieuw plafond
Eventuele nieuwe openstelling sluit aan bij de herijking van de RES die elke twee jaar plaatsvindt (eerstvolgende in 2023). Vanaf de datum na vaststelling van een volgende RES kunnen initiatiefnemers gedurende drie maanden de benodigde stukken aanleveren. Dit geldt in het geval het plafond bij een eerdere openstelling nog niet is gehaald en in het geval het plafond in de nieuwe RES wordt verruimd. De procedure bij een nieuwe openstelling is in principe gelijk aan de hierboven beschreven procedure.
Voorafgaand aan de vaststelling van een herijking van de RES, worden initiatieven die binnen een eerder plafond vielen beoordeeld op hun voortgang. Wanneer dit onvoldoende is kunnen wij stappen ondernemen om de beoogde ruimte terug te laten vallen aan het uit te geven plafond.
Wanneer een initiatiefnemer volgens de verdeelprocedure binnen het gestelde plafond past, wil dit niet zeggen dat een omgevingsvergunning zomaar wordt verleend. Er zal nog steeds aan alle gestelde beleidsregels, wettelijke vereisten en uitgangspunten moeten worden voldaan. Wanneer de aanvraag voor een omgevingsvergunning wordt afgewezen, kan er (meer) ruimte ontstaan voor een nieuw initiatief of initiatieven.
Fasen en kosten
Nu duidelijk is welke initiatieven voor zonneakkers binnen het gestelde plafond van het zonnecarré vallen, kunnen initiatieven verder vormgegeven en getoetst worden. De procedure die initiatiefnemers van initiatieven voor zonneakkers volgen is (op hoofdlijnen) als volgt:
Fase 0: Verdeelprocedure voor het plafond in het zonnecarré.
Na aftrek van initiatieven die al in de ruimtelijke procedure zitten, wordt het plafond van 300 hectare verdeeld in tranches. Als een initiatiefnemer besluit direct een vergunningsaanvraag in te dienen, moeten wij het initiatief negatief beoordelen. Initiatieven die al een concept participatieplan en een ruimtelijk schetsontwerp met de gemeente hebben besproken, vallen binnen het plafond. Bij het opstellen van deze nota zijn dat de initiatieven ‘Groene Energie Corridor’, ‘Hoofddorp A5’ en ‘IJweg’ met een gezamenlijke omvang van ongeveer 165 hectare. Overige initiatiefnemers kunnen tot 31 oktober de benodigde stukken inleveren om aanspraak te maken op de resterende ruimte. Deze wordt daarna verdeeld.
Fase 1: Globaal Haalbaarheidsonderzoek (GHO) grootschalige zonneakkers.
Wij maken afspraken met de initiatiefnemer over het verdere proces en beoordelen het initiatief op hoofdlijnen.
Fase 2: Participatie en planvorming.
De initiatiefnemer werkt het initiatief verder uit tot een complete vergunningsaanvraag, samen met de omgeving en relevante betrokkenen. Wij toetsen het participatieplan op basis van het Beleidskader lokaal eigenaarschap (2021.0000755).
Fase 3 Ontwerp omgevingsvergunning.
De initiatiefnemer vraagt de omgevingsvergunning aan en – indien mogelijk – worden gemaakte afspraken al vastgelegd in een overeenkomst met de gemeente. De raad besluit over het afgeven van een ontwerp ‘verklaring van geen bedenkingen’ (vvgb) waarna bij positief besluit een ontwerpvergunning ter inzage gelegd wordt.
Fase 4: Omgevingsvergunning.
Eventuele zienswijzen worden verwerkt om tot een definitieve vvgb en vergunning te komen. Vóór het afgeven van een definitieve vvgb zijn de gemaakte afspraken vastgelegd in een overeenkomst tussen initiatiefnemer en gemeente. Daarin wordt ook geborgd dat de afspraken met de omgeving worden geformaliseerd in een omgevingsovereenkomst.
Fase 5: Na vergunningverlening.
Na verlening van de benodigde vergunning(en) kan een initiatiefnemer rijkssubsidie aanvragen, een omgevingsovereenkomst sluiten met betrokken derden en wordt uitvoering gegeven aan de overeenkomst tussen ons en initiatiefnemer.
Met het ondertekenen van akkoordverklaringen geven initiatiefnemers de gemeente opdracht voor het faciliteren van initiatieven voor de fasen 1 en 2. De tarieven vind je hier (link toevoegen naar wijziging legesverordening 2021)