Visie polderlinten in het kort

De polderlinten vormen verbindende lijnen in het landschap van de gemeente Haarlemmermeer. Ze dragen bij aan de ontsluiting en waterhuishouding. Ze geven maat en schaal aan het landschap, maken de seizoenswisselingen voelbaar en hebben een prachtige perspectiefwerking. De erven binnen de linten zorgen voor bedrijvigheid en van oudsher liggen er belangrijke ontmoetingsruimten, zoals bij de kerken, scholen en in de dorpscentra.

polderlinten

Dit is een samenvatting van de visie polderlinten. Wilt u meer informatie of het hele document bekijken? Bezoek dan onze pagina 'Visie polderlinten'.

Wat verstaan we onder de polderlinten?

De visie omvat zowel de polderlinten in de Haarlemmermeerpolder als de linten in de noordelijke veenweidepolders langs het Oer-IJ. Onder de polderlinten verstaan we de hele zone van weg, bermen, begeleidende beplantingen, waterlopen en erven. De breedte varieert, maar is voor noord-zuidlinten grofweg 250 meter en voor oost-west linten 100 meter.

Analyse en Ontwikkelingen

Oorspronkelijk hingen de polderlinten sterk samen met de agrarische omgeving. De ontsluiting, waterhuishouding, verkaveling en de positie van de erven waren onlosmakelijk met elkaar verbonden. De verstedelijkingsprocessen in de Haarlemmermeerpolder hebben die samenhang deels doorbroken. Delen van de polderlinten zijn gefragmenteerd of ‘losgezongen’ van hun context. In de noordelijke veenweidepolders staat het beeld van een samenhangend veenweidelandschap nog steeds overeind. In de visie onderscheiden we in totaal vijf verschillende polderlint-contexten: Het agrarisch gebied, de parkzones, stedelijk gebied, (toekomstige) energielandschappen en het veenweidegebied.

Hulplijnen in de polder

Wij zien de polderlinten in de Haarlemmermeerpolder als structurerende lijnen die houvast geven aan vier belangrijke opgaven van onze tijd: de ontwikkeling van een duurzaam watersysteem, meer biodiversiteit, een langzaam verkeersnetwerk en een aantrekkelijke woon- en werkomgeving. We bevriezen de polderlinten niet maar er is ruimte voor doorontwikkeling. De polderlinten worden opgedikt met extra zones met waterelementen, vegetaties, routes voor langzaam verkeer en bijzondere bouwclusters. In de noordelijke veenweidepolders ligt het accent meer op landschapsbehoud. Belangrijke aandachtspunten zijn het behoud van de karakteristieke dijkprofielen en de uitstraling van de bebouwing en erfbeplantingen.

Inspiratie voor de verschillende gebieden

De vier belangrijke opgaven pakken in de verschillende delen van de gemeente anders uit. Elk deelgebied vraagt om specifieke aanpak. In de stedelijke gebieden gaat het om de ontwikkeling van brede parkachtige zones, in agrarische gebieden om smallere zones die dienstbaar zijn aan het landbouwkundige gebruik. In de parkcontext ligt de nadruk op een eigentijds recreatie-programma waarbij goede mogelijkheden zijn voor verbrede bedrijfsvoering. Het energielandschap rond Schiphol vormt een samenhangend geheel tussen landschap en grootschalige zonnevelden met een vrije zone tot de weg van minimaal 125 meter. De context van het noordelijke veenweidegebied streeft naar behoud van het karakteristieke open landschap en een versterking van waterrijke randen en recreatief verkeer.