College van burgemeester en wethoudersCollege van burgemeester en wethouders logo

Dit is een site van de gemeente Haarlemmermeer

College van burgemeester en wethouders

Gemeente Haarlemmermeer bestaat uit 31 kernen met allemaal een eigen karakter variërend van grootstedelijk naar landelijk. Het nieuwe college is op 15 juni 2022 geïnstalleerd. Vanaf dit moment zijn de wethouders officieel benoemd.

Dynamische gemeente

Haarlemmermeer kenmerkt zich door haar dynamische karakter: van boerenbedrijven tot grootstedelijke ontwikkeling en bedrijvigheid. Het meest herkenbare icoon is Schiphol. Niet alleen vanwege het economisch belang voor de vele ondernemers die zich in de regio gevestigd hebben, maar ook voor de werkgelegenheid. Daarnaast biedt de gemeente een grote variatie aan woonwijken en woningtypen voor haar  bijna 160.000 inwoners. Dankzij de samenvoeging met Haarlemmerliede en Spaarnwoude heeft Haarlemmermeer een rijke historie gekregen, die vele eeuwen terug gaat. Een bezoekexterne-link-icoon brengen aan de forten, gemalen of de mooie natuurgebieden is meer dan de moeite waard.

Samen verantwoordelijk

Iedere wethouder heeft zijn of haar eigen takenpakket (portefeuille). Net als de burgemeester. Een portefeuille heeft een hoofd thema of onderwerp. Denk hierbij aan een portefeuille wonen, ondernemen, cultuur, onderwijs of veiligheid. De wethouders en burgemeester vormen samen het college. Ook wel B&W genoemd. Zij wordt ondersteund door de ambtelijke organisatie onder leiding van de gemeentesecretaris. B&W bereidt samen met de ambtelijke organisatie de plannen voor waarover de gemeenteraad een beslissing moet nemen. Maar het college neemt ook zelf besluiten. Als de gemeenteraad een voorstel van B&W heeft aangenomen, dan voert B&W de besluiten uit. Samen zijn zij verantwoordelijk voor het bestuur van de gemeente.